Rozdíl mezi dětmi a tatínky se údajně skrývá v ceně jejich hraček. GoPro je ta moje… 

Petr Jan Juračka

Publikováno v časopise FotoVideo (1/2013: 60 -63). PDF.

Je až k neuvěření, jak často se lidé zvyklí na profesionální techniku zamilují do jednoduchých hraček. Mnozí si jistě vzpomenou např. na Olega Homolu, který propagoval fotografování mobilem již na úplném začátku digitální éry. Tehdy jsem na něj nahlížel jako na totální­ho fantastu. dnes je tím proslulý např. Jan Šibík, který má na svědomí první dvoustranu v Reflexu fotografovanou iPhonem. Nikdy, ale skutečně nikdy bych nevěřil, že se totéž stane mně. Ne však s mobilem (můj fotí do VGA), ale s pokrokovými outdoorovými kamerkami kalifornského výrobce GoPro. 

Stejně jako šestnáct milionů lidí jsem viděl neskutečně dokonalý reklamní spot na GoPro HD2. Účinkovali v něm špičkoví outdooroví atleti, povětšinou pod křídly nápoje, který jim je dal. Skákali s padákem ze skal, surfovali, létali akrobatickým letadlem a dělali mnoho dalších věcí, nad nimiž zůstává rozum stát. Ten spot jsem viděl asi desetkrát. Už to nešlo jinak, a tak jsem kontaktoval svého kamaráda, doubického fotografa Filipa Molčana, který v té době pobýval ve Státech. Za pár týdnů byla kamerka s kompletním příslušenstvím doma. Používal jsem ji zprvu k tomu, k čemu byla skutečně vyrobena, a to k zaznamenávání svých aktivit venku, za dveřmi. Vozil jsem ji namontovanou na různých místech kola, nosil na helmě při lezení v Alpách či v Čechách. A bez kamerky na kapotě vlastně už autem skoro nejezdím. 

21. října 2012, Dymník u Krásné Lípy

Venku byla mlha, že by se dala krájet. Chtěli jsme se jít trochu projít a protáhnout se v místním lanovém centru. Jinak řečeno tam, kde člověk potřebuje obě ruce, aby nespadl… Popadl jsem rychle GoPro a šli jsme. Kousek od centra však byl tento krásný strom a GoPro bylo jediné záznamové médium při ruce… ISO 100, 1/380 s 

24. srpna 2012, hora Nasaasaaq u města Sisimiut, Grónsko

Byl to náš první den na největším ostrově světa. Od rána bylo pod mrakem a už to vypadalo, že od ohně vstávat rozhodně nebudu. Z ničeho nic se však slunko přece jen prodralo skrz oblaka. Rychle jsem nastavil GoPro na časosběr a věnoval se mezitím fotografování. Ačkoliv z časosběru jako celku nakonec nebylo nic, jeden snímek za „vyvolání“ myslím stál. ISO 118, 1/100 s 

Brzy jsem ji začal používat na našich fotografických workshopech v Českém Švýcarsku, kde se díky malým rozměrům a hlavně vodotěsnosti může dát všude tam, kam bych zrcadlovku nikdy nenacpal. Nedávno jsem se vrátil z Grónska, kde jsme byli zhruba tři týdny odkázaní na energii v bateriích. Zrcadlovky jsem tedy šetřil, používal jsem je primárně pro fotografování a natáčení videa. 

Pro časosběry jen v případě, že to skutečně stálo za to anebo se jednalo o čistě noční časosběr s hvězdami a polární září. Naopak GoPro jsem používal pořád, neboť se dá velmi rychle nabít ze solárních panelů. A tak pro mě nebyl problém vytřískat i dvě baterie denně, až jsem se do ní skutečně zamiloval. Neskutečně prostá, jednoduchá věc použitelná pro natáčení, fotografování a taky pro časosběrná videa… A ať už časosběry vyšly, nebo ne, občas se některý jednotlivý z intervalově pořízených snímků povedl a bylo mi líto jej nechat jen ve videu. O některé z nich jsem se rozhodl podělit, třeba vás zaujmou jako mě. Styl počítačových úprav je možná mírně výstřední, ale baví mě a k těmto snímkům možná trochu patří. Už proto, že je mi obvykle líto takto drasticky znehodnotit kvalitní obraz zrcadlovky, zatímco zde se jedná spíše o ilustrační snímky, kvalitou odpovídající více webové prezentaci než tiskům do výstavních síní. 

 

3. ledna 2012, křižovatka Kateřinské a Viničné, Praha

Nečekaná momentka, pořízená opět během nepříliš povedeného časosběru, který jsem snímal na kapotě auta během stěhování výstavy z Karolina. Přestože fotografie vybírám já, jedná se svým způsobem o mnohem objektivnější zachycení reality, neboť nemohu ovlivnit okamžik stisku spouště… ISO 100, 1/1050 s 

8. května 2012, Lednice na Moravě

Úplně samostatnou kapitolou jsou nechtěné autoportréty pořízené obvykle během nastavování kamerky. Toto je jeden z nich. ISO 100, 1/400 s 

Jaké jsou (čistě subjektivně) hlavní rozdíly kamerky GoPro oproti zrcadlovkám? 

Hlavní výhody

  • skutečně vodotěsné pouzdro je již v základním balení, pro zrcadlovky je naopak obvykle velmi drahé
  • drobná velikost a přijatelná váha umožňují montáž ka­merky i tam, kam by se zrcadlovka nevešla anebo by byla příliš těžká (např. na helmě nebo na menším RC vrtulníku)
  • možnost velmi širokého úhlu záběru a la rybí oko
  • zabudované funkce časosběru a sériového snímání 

Hlavní nevýhody 

  • nemožnost takřka jakéhokoliv nastavení, což je však mnohdy na­opak výhodou…
  • nekompromisní komprimace fotografického obrazu – zatímco je video komprimováno velmi kvalitně kodekem H.264, fotografie jsou jen v JPeG s nemilosrdnou komprimací 
  • mizivý výkon za špatných světelných podmínek, po západu slunce je hladina šumu příliš vysoká
  • baterie se obzvláště za nízkých teplot rychle vybíjí, je třeba jich mít po ruce více
3. května 2012, Basilej, Švýcarsko 

Nenápadně zapomenutá kamerka na nábřežním pacholeti snímala sice původně tankery, ale nakonec taky vlastně poctivý „street“. ISO 100, 1/1050 s

4. února 2012, okolí hradu Pecka

GoPro umístěná na kapotě auta. Co dodat? 

Nedávno oznámila firma GoPro prodej třetí generace těchto kamerek – HD3. Myslím, že je na co se těšit! Videa bude možné zaznamenávat ještě při vyšším počtu snímků za sekundu (čili je pak půjde hezky zpomalovat v počítači), šumu by měl nový čip generovat také výrazně méně...

Tady ještě krátké video zachycující rok mého života - pořízeno výhradně s GoPro HD2.

29. října 2012, Zoologická zahrada v Praze

Byl jsem s dvěma studenty za žirafami. Tak nějak se stalo že jsem jim oběma půjčil oba fotoaparáty, čím jsem ale měl fotit já? No přeci tím, co bylo po ruce... Zleva doprava: Gabriela, Diana, Faraa, Kleopatra a Eliška. ISO 121, 1/25 sec.

Trochu kontroverzně jsem tento snímek pořízený kamerkou GoPro nahrál na fotografický server PhotoExtract, čímž se podařilo nabudit vcelku dobrou diskusi o tom, zda je pro zajímavý snímek nutné použít dobré fotografické vybavení, anebo je určují…
Trochu kontroverzně jsem tento snímek pořízený kamerkou GoPro nahrál na fotografický server PhotoExtract, čímž se podařilo nabudit vcelku dobrou diskusi o tom, zda je pro zajímavý snímek nutné použít dobré fotografické vybavení, anebo je určující prostě to, jak výsledek působí. Bez ohledu na to, že byl pořízen něčím, co s fotoaparátem vlastně nemá nic společného. A co soudíte Vy? :-)